Världens bästa Isabelle

Alla inlägg den 13 februari 2012

Av Isabelle Karlsson - 13 februari 2012 22:17

Melissa Horn

Lars Winnerbäck

Cirkus Miramar

(solen och isabelle)

Loke

Mimikry

Svensk Pop

(17 år och kär, Lyckopiller, spriten & livsglädjen, jag slog ihjäl min älsklings nya älskling med hammare yxa & spik)

DLK
Veronica Maggio

Räfven
Dia Psalma

Dan Viktor

Charta 77

Las palmas

Lilla Lovis

Vapnet

The Dresden Dolls

Imogen Heap

Marina and the diamonds

Lykke Li

Björk
Lilly Allen

Bright eyes

Alanis Morisette

Av Isabelle Karlsson - 13 februari 2012 22:01

På en klassåterträff i en hembygdslokal 
hördes ”Hits of the Nineties” och svammel och skval
som emellanåt steg till ett upphetsat, jublande skrik. 
Det var hemkoka då, det var tvåstjärnigt nu
då var det fråga chans. Nu var det barn och fru
men i övrigt så var hela klassen sig ganska så lik. 

Som de pojkar och flickor de varit en gång
stämde de upp i sin vackraste sång 
de sjöng: ”Sparka boll och dricka te
heja heja klass 9C.”

På en filmpremiär i en svensk huvudstad
där pågick en färgglad gigantisk charad
vari alla gestaltade framgångsrik, lycklig och chic.
Det var skådisar, kindpussar, snittar och drinkar
plastikopererade tanter i minkar
en stjärnglans som glittra och glänste så gott det nu gick. 
Och på scen stod en stjärna som återfått livet
och tjöt när hon juckade mot mickstativet:
”Det gör ont. Men jag är börjar bli van
vid den trendsäkra, stenhårda stan.”

Till en vild karaoke och gapande sång 
där satt han som var clownen i klassen en gång 
med fixerade ögon och ansiktsuttryck utav sten. 
Och de män som vann pojkhockeyguld nittiotvå
stod i ring runt om honom och hejade på 
för det hade minsann blivit hans tur att gå upp på scen. 
De skrek: ”Sjung Smells Like Teen Spirit” sjung vad du vill!
Nåt kul ska väl till och med du duga till. 
Bara sjung för fan! Nåt alla kan 
och bevisa att du är en man!”

På en filmpremiär, på en herrtoalett
där tändes en handrullad, söt ciggarett
mellan två röda läppar som formgivits med silikon. 
Och en filmproducent drog upp gylfen och sa:
”Tack lilla gumman. Det gjorde du bra”
Och han pussade pannan och knallade därifrån. 
Och hon som satt kvar var som skapad för mingel. 
modellartat vacker men ohjälpligt singel.
En pupertetspojks våta dröm
med en blick lika iskall som öm. 

Men på en filmpremiär denna magiska kväll
for en toadörr upp med en rasande smäll
när modellen for ut ur sig själv och sitt glittrande liv. 
Hon klöste och sparka och vråla sig ut
och slog hål på the Ark-Jepsons målade trut
och flög in i en taxi med högklackat vinglande kliv. 
Och hon skrek åt chauffören att: ”Kör bara kör! 
Du får allt jag äger! Åh, snälla jag dör! 
Min portmonä, min telefon. 
Bara ta mig långt bort härifrån.”

Ur en hembygdslokal fylld av hånskratt och skrik
flydde clownen sin upprörda klass och publik
och han skrek: ”Jag blir aldrig Jag blir aldrig. Jag blir aldrig som ni!”
Och där ute låg landsbygd och snö mil på mil
så helt sonika stal han en klasskompis bil 
och att han inte hade nåt körkort det strunta han i. 
Och där glänste landsvägen glashalt och kallt
men nu tänkte han högt att: ”Jag skiter i allt!
Det är dags att leva eller dö!”
och försvann i ett moln utav snö. 

På en riksväg 23 några mil ifrån Kumla
stod fotomodellen och famla och fumla
i handväskan efter en tändare och ciggarett. 
Midvintern bet hennes barbenta hud 
hon var ensam i världen och bortglömd av gud
sedan taxi-chauffören försvunnit precis som hon bett. 
Det var knäpptyst och kolsvart. Knappt stjärnorna sken. 
Det enda hon hörde var vinden som ven. 
Det var mil till närmsta vän och hus
men då såg hon ett strålkastarljus.

I en nystulen spinnande svart BMW 
satt en clown bakom ratten på riksväg 23
och det kändes som vintern blev vackrare varje minut. 
Ur radion strömmade drömmande toner 
och snöstjärnor mötte hans färd i millioner
och himlen var större och svartare än nånsin förut. 
Då stod hon där plötsligt i vägbanans mitt
en ängel av is klädd i skinande vitt. 
Hon stod majestätisk, stolt och blek
medan bromsarna gnissla och skrek. 

Och bilen spann runt men till slut stod den still
så han öppnade dörrn och sa: ”Kom med om du vill”.
Hon frågade: ”Vart då?” Han svarade: ”Ingenstans”.
Hon sa: ”Du kan inget få för jag har inget kvar.”
”Inte jag heller” gav clownen till svar 
och de såg på varann mitt i snöstormens virvlande dans.
På hennes kind sken en stjärna en stelfrusen tår
och snön hade blekt hennes rågblonda hår
Hon sucka djupt ”Låt gå.”
Skaka snön ur sitt hår och klev på. 

Över stad över land i en stelfrusen nord
for en clown och modell utan mål eller ord
från förklaring, förhoppning, förväntan och frågor och krav. 
Han var så vilsen en människa kan kan bli. 
Hon var förlorad men äntligen fri.
Då nådde de plötsligt ett kolsvart och stormande hav. 
Han stannade bilen de såg på varann. 
Blickarna suckade tårarna rann
och vinden sjöng till liv och till tröst
men då hördes hans bristande röst. 

”Jag kanske är galen. Jag kanske är kär 
men jag sväljer min själ om det slutar så här.
Om detta var allt vi var tänkta och menta att bli.” 
Och hon föll i hans famn och sa: ”Det tar inte slut. 
Min älskade vän. Jag har sett det förut. 
Det finns vägar som bara är öppna för såna som vi”
Snart skulle morgonen återigen gry
men än fanns det tid för att älska och fly. 
En kyss, en storm, ett motordån.
Sen gav de sig av därifrån. 

På en filmpremiär börja festen ta slut.
Ur en hembygdslokal vingla klassfesten ut. 
Var modellen och clownen blev av är det ingen som vet. 
Det var glömt att de ens hade givit sig av
men över ett kolsvart och stormande hav
där såg den som orkade titta en snövit komet.



Presentation


Isabellen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Kategorier

Bilddagboken

 

Jag har även en bilddagbok som man borde kolla in.

nikotindamen.bilddagboken.se/

Något du undrar kanske?

23 besvarade frågor

sök


Skapa flashcards